Kampanjer på Sociala medier

Nyheter och tips

Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

Om du letar efter sätt att förbättra resultaten för dina kampanjer på sociala medier, är det värt att notera dessa nyheter och tips som vi på Tross delar med oss av här.

 

Facebook har publicerat en ny samling nyckeltips om hur annonsörer kan maximera engagemanget med sina varumärkesmeddelanden genom mindre tweaks som kan ha en betydande inverkan för konsumentens köpbeteende. Rätt små förändringar som kan ha en stor inverkan till ett ökat engagemang och starkare affärsresultat.

Eftersom du som annonsör försöker skräddarsy dina strategier för att få kontakt med konsumenter över ett brett utbud av plattformar och format finns det många viktiga aspekter att ta hänsyn till då landskapet är rätt så komplex.

Facebook har gett sina tips i en ny video som är rätt enkel att förstå. Det är dock mindre riskfyllt att låta en byrå ta hand om din annonsering då det finns så pass många aspekter att tänka på. Du vill såklart att din annonsering ska vara lönsam!

 

Använd händelse-spårning

 

Både Google och Facebook gör det möjligt för dig att optimera kampanjresultatet baserat på specifika interaktioner (dvs händelser) som inträffar på din webbplats. Händelse-spårning kräver viss grundläggande kodningskunskap, eftersom du måste infoga relevanta kodparametrar på din webbplats.

 

Bygg effektiva målriktnings-kampanjer på Facebook och Instagram

 

Det bästa sättet är att nå ut till gamla kunder eller de som nästan har blivit dina kunder (alltså de som uttryckt intresse för ditt varumärke men aldrig konverterat) är att göra det genom en riktad kampanj och det är ett av de mest effektiva sätten att öka din Facebook-kampanjprestanda.

Exkludera istället för att inkludera!

 

Användning av avancerad inriktning är en prioritet när du ska annonsera samt att förstå din publik. Det är nyckeln till att maximera dina Facebook annonser. Du kan nå miljoner människor på plattformen, men ingen kommer att konvertera om din publik är för bred eller om de inte kan relatera till den annonserade produkten i ditt inlägg.

 Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips
Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

 

Läs mer om uppdateringarna på Facebook.

Oavsett om målet med din marknadsföring är att får fler leads, öka din försäljning, nå ut med information eller helt enkelt bygga varumärke är annonsering i sociala medier en viktig del av din strategi. En majoritet av de svenska internetanvändarna använder sociala medier varje dag, en siffra som inte helt oväntat ökar för varje år. Det är alltså en plats där du vet att din målgrupp befinner sig och där du har möjlighet att påverka dem med annonser.

 

Vill du veta mer om annonsering?

Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.