Ska vi använda UGC?

Varför ska man använda UGC?

Senaste tiden har våra shoppingvanor snabbt ändrats och e-handel har blivit viktigare än kanske någonsin förut. Vid onlineshopping kan kunden inte prova, se eller känna på plaggen som i en fysisk butik, istället behöver de tillförlita sig på bilder för att få en uppfattning om hur produkten passar dem. Nya undersökningar visar att konsumenter idag söker efter en personlig upplevelse och shoppar helst på sidor online som upplevs vara äkta.

Därför har UGC, som betyder User Generated Content, blivit viktigare. UGC ger en mer trovärdig bild om produkterna eftersom innehållet är skapat av kunder eller annan tredje part och inte varumärket själv. Nästan 8 av 10 konsumenter säger att UGC är en faktor som påverkar deras köpbeslut och knappt 1 av 10 anser att innehåll som istället är skapat av influencers är äkta.

Enligt undersökningar är kundfoton eller videor det innehåll 72% av konsumenterna söker mest efter hos en e-handel. Bland de yngre generationerna är UGC än viktigare då mer än varannan person någon gång lämnat en webbshop för att den inte hade några recensioner eller foton från kunder tillgängligt. Dessa kundgrupper uppskattar dessutom möjligheten att få bidra och skapa innehåll till sina favoritmärken och majoriteten uppger att de skulle godkänna att ett varumärke använder deras bilder på sina kanaler.

Genom att aktivt jobba med att publicera och uppmuntra innehåll skapat av dina kunder kan du förbättra kundrelationen, förtroendet och försäljningen kan öka. Ifall du inte redan använder UGC idag – börja låta dina kunder vara med och skapa innehåll och agera ambassadörer för ditt varumärke.

 

Källa: https://www.socialmediatoday.com/news/survey-reveals-that-ugc-can-drive-improved-trust-and-loyalty-for-ecommerce/606801/