Hur använder man hashtags?

Ska vi använda hashtags?

#glad #nyvaken #marknadsföring

Hashtags är en av de funktioner som varit en del av sociala medielandskapet under längst tid. Ändå anser många användare på sociala medier att det inte är helt självklart varför eller hur hashtags ska användas. Så vad finns det egentligen för fördelar?

Först och främst ökar hashtags synligheten på sociala medier och kan i längden hjälpa till att bygga upp ditt varumärke. Sociala plattformar kan dessutom kategorisera ditt innehåll baserat på vilka hashtags du använder och därmed rekommendera det vidare till andra användare.

Vanliga misstag när det kommer till hashtags idag är att använda slumpmässiga ord som exempelvis “#glad” eller att skapa helt egna varianter som saknar syfte. Sådana hashtags har en liten chans att ha en positiv inverkan på ditt inlägg. Att hitta och välja rätt hashtags kräver en del tid ifall man vill få ut den fulla potentialen.

Ett bra första steg när du ska välja hashtags är att kontrollera att den är aktuell. Ibland trendar taggar endast under en kortare period och därför kan det vara bra att se till att den används flitigt i nuläget. Därefter är det också värdefullt att hitta en nisch, alltså ett område som är utmärkande just för dig. Ett användbart tips är att se vilka hashtags andra inom din industri eller konton med relaterat innehåll använder och sedan välja samma eller liknande. Det är sedan viktigt att se till att den hashtag du väljer är relevant och passar till innehållet som du delar. Slutligen är det ofta en bra strategi att använda en kombination av populära hashtags med många visningar och lite mindre, mer nischade hashtags, som är relevanta för just din bransch eller ditt varumärke.

Källa: https://www.socialmediatoday.com/news/a-quick-guide-to-effective-hashtag-use-infographic/609191/