Hur kan jag kontrollera finansiell information för polska kunder, partners och entreprenörer?

Polskiedane.io är en kostnadsfri databas över polska företag med begränsat ansvar och har nästan en miljon företag och två miljoner kopplade personer i sitt system. Det är den första kostnadsfria plattformen i Polen som ger dig tillgång till privata företags finansiella uppgifter.

 

Du kan använda sökmotorn på Polskiedane.io för att hitta det företag du är intresserad av genom att endast ange dess namn, NIP-nummer eller KRS-nummer. Du kan granska ett företags fullständiga registrering och finansiella information, samt information om personer med anknytning till företaget, såsom aktieägare och styrelse, i dess profil.

 

Vi kommer att gå närmare in på var och en av de tre komponenterna med uppgifter för varje företag.

 

Grundläggande information om verksamheten

 

Följande uppgifter ingår i det första avsnittet:

  • En graf som visar viktiga finansiella fakta över en tidsperiod, inklusive intäkter och nettoresultat
  • Fullständigt namn, juridisk struktur (t.ex. företag med begränsat ansvar)
  • Datum för registrering 
  • Aktiekapital
  • Datum för avveckling, om tillämpligt
  • Företagets status 
  • KRS-, REGON-, NIP-nummer (polska registreringsnummer)
  • Uppgifter om hur man kan komma i kontakt med företaget: URL, e-postadress, huvudkontor
  • Tillvägagångssätt för företrädande t.ex. att varje styrelseledamot har befogenhet att tala för företaget och utfärda uttalanden för dess räkning

 

Du kan också hitta PKD-nummer (polska branschkoder). För ett programvaruföretag kan ett exempel vara följande

Företagets huvudsakliga verksamhet: Programvarurelaterade aktiviteter

 

Andra företagsverksamheter

  • Försäkringsagenten och försäkringsmäklares verksamhet
  • Verksamhet relaterad till IT-konsulttjänster
  • Uthyrning och förvaltning av egna eller leasade fastigheter
  • Översättningsverksamhet
  • Säkerhetsverksamhet inom området för säkerhetssystem
  • Specialiserad butikshandel med datorer, kringutrustning och programvara
  • Verksamhet i samband med förvaltning av IT-enheter
  • Andra stödtjänster till affärsverksamhet, ej klassificerade någon annanstans
  • Annan serviceverksamhet inom informations- och datateknik

 

Länkar till relaterade verksamheter finns också (samma PKD-huvudnummer).

 

Företagets finansiella information

Denna del innehåller en omfattande resultaträkning och balansräkning för varje år.

  • Positioner som ingår i resultaträkningen (i tusentals PLN):
  • Intäkter från kärnverksamheten samt jämförbara intäkter
  • Priset för rutinmässiga operativa uppgifter
  • Ytterligare intäkter och vinster, t.ex:
  • Tillkommande kostnader och skadestånd, t.ex:
  • Inkomstskatt
  • Nettoresultat eller förlust

 

Följande uppgifter återfinns i balansräkningen:

  • Totala tillgångar
  • Oföränderliga tillgångar
  • Tillgångar
  • Betalningar till fonden eller grundkapital.
  • Innehav av aktier (andelar).
  • Summa skulder
  • Egna pengar (fond).
  • Avsättningar för skulder och förpliktelser

 

Avsnitt om medarbetare

I detta avsnitt listas alla viktiga personer med anknytning till företaget.

 

  • Information om styrelsen finns tillgänglig här (t.ex. styrelseordförande, styrelseledamot).
  • Ägare av aktier
  • Ytterligare information om aktieägare inkluderar aktietyp, namn, ag, år i företaget, andelar (%) och förvärvsdata. 

SEO strategier och länkar

SEO strategier och länkar

Vi på TROSS tycker det är viktigt att du får så mycket kunskap som möjligt om digitala strategier. Det hjälper oss i vårt samarbete tillsammans med dig. En bra SEO strategi leder till en ökad lönsamhet.

 

Visste du att 94 procent av världens kreativa innehåll har noll externa länkar och 41 procent av marknadsförare tror att länkbyggnad kommer att ha en mindre inverkan på sökrankningen i framtiden?

 

Är du en av de 94 procent som inte länkar ditt innehåll, eller en av de 41 procent som tänker att det inte spelar någon roll?

Fortsätt läsa! Länkar är ett av de två bästa kriterierna som beaktas i Googles sidrankingsalgoritm, och vi SEO-experter intygar att den tredje viktigaste faktorn för sökoptimering är extern länkning.

Vi anser dock att länkbyggnad är den svåraste delen av sökoptimeringen. Oroa dig inte, det finns hjälp att söka. Mer än en tredjedel av företagen anställer externa experter som oss för länkbyggnadsinsatser. Kanske du och ditt företag bör överväga det också? Det är värt det!

Har du aldrig investerat i en länkbyggnadskampanj som en del av din SEO-strategi?

Vi SEO-experter säger att länkbyggnad är den mest värdefulla, men också den svåraste sökoptimerings-taktiken. 61 procent av marknadsförare idag säger att de använder 0-10 procent av sin totala budget för länkbyggnad, tyvärr genererar endast 2,2 procent av innehållet länkar från flera webbplatser.

Enligt de flesta SEO-expertråd så bör bloggare inkludera 2-3 interna länkar i ett blogginlägg för att optimera sökresultaten. Ser du ingen skillnad än? Hålla dig lugn. 51 procent av marknadsförare och även vi håller med om att det tar 1-3 månader att se effekten av länkbyggnadsinsatser! 

Statistik visar att om fem år tror 92 procent av marknadsförare att länkar fortfarande kommer att rangordna kriterier i Googles algoritmer och 41 procent förväntar sig att kostnaden för länkbyggnad kommer att öka i framtiden. Med andra ord, gör det nu eller ångra det senare. 

SEO strategier och länkar
SEO strategier och länkar- Läs mer här om statistiken.

 

Vi hjälper er att hitta nya kunder – med SEO!

Har du någonsin undrat varför vissa företag syns högre upp på Google än andra? Vi vet varför – och vad som krävs för nå dit. SEO eller sökmotor-optimering, är ett samlingsbegrepp för de olika tekniker som kan användas för att få nå en så bra position i sökresultatet som möjligt.

I Sverige görs det 50 000 000 sökningar på Google varje dag. Av alla dessa sökningar så vet vi vilka sökningar som är relevanta för ert företag. Vad era kunder söker efter på Google och vi vet vad ni behöver göra för att nå dem när de gör det.

Samarbete mellan webbutvecklare och SEO-specialister

Men vad krävs då för ett samarbete mellan era webbutvecklare och SEO-specialister? Vi på TROSS har några idéer på hur ni kan få samarbetet att fungera på er byrå!

1. Prioritera & planera tillsammans redan från projektstart!

 

Webbutvecklare och SEO-specialister är två byråroller som tillsammans kan göra underverk. I alla fall om de har gemensamma förväntningar på resultatet och strävar mot samma mål under projektets gång. Ofta kommer SEO-specialisten inte in i bilden förrän ett företag har en färdig hemsida som de vill sökmotorsoptimera. Vid ett sådant tillfälle behöver SEO-specialisten korrigera den grund som webbutvecklarna redan har skapat. Det innebär en mängd dubbelarbete som kostar både tid och pengar.

När projektet sätter igång är det viktigt att ni har en öppen dialog på vad som ska göras och hur ni ska göra det. Alla får samma fråga att besvara så att nya tankar och lösningar kommer fram. Under utvecklingsprocessen är det även då viktigt med öppna frågor exempelvis ”De behöver fixa det här, hur ska vi lösa det?” så får alla svara på frågan. När utvecklarna får ta del av vad SEO experten har att tillägga så ökar förståelsen för dess funktion. Diskutera tillsammans redan från projektstart och konstatera vilken effekt ni förväntar er av resultatet, vilka svårigheter som finns gällande implementeringen, etc. för att ha en enig och realistisk resultatbild.

Med ett gemensamt mål blir det betydligt lättare att samarbeta och prioritera arbetet, och framför allt undviker ni dubbelarbete. När en bra kommunikation sker är det också lättare att förhindra efter-korrigeringar eller förändringar efter lansering. Vilket ger mer lönsamhet för kunden och det sparar mycket tid till er själva för andra projekt. Samarbetet sinsemellan rollerna är nyckeln till en riktigt grym webbsida.

2. Lär av varandra

 

När webb-utvecklaren och SEO-specialisten har teamat ihop sig och börjat sikta mot samma målbild är nästa steg för ett gott samarbete att utbyta kunskap sinsemellan. När man jobbar i team nära varandra får man automatisk förståelse förvarandras arbetsprocesser, vilket vi anser är otroligt fördelaktigt. Eftersom vår bransch är under ständig utveckling är det väldigt positivt om dubbelt så många har insikt i problem som kan uppkomma. Såväl effektiviseras arbetsprocessen när båda roller plötsligt kan hjälpas åt med uppdateringar och problemlösning.

Förutom att hjälpa varandra och göra arbetsprocessen effektivare, kan kunskapsutbytet även effektivisera ens egna roll. När SEO-specialisten exempelvis får förståelse för svårighetsgraden av implementerande av en viss SEO-anpassning på webben är det lättare att tänka innanför en rimlig box från början och slippa testa sig fram.

3. Användaren Google

 

Något som både webbutvecklare och SEO-specialister vill är att er hemsida ska vara användarvänlig. Det förstår de flesta utvecklare och det är något de alltid strävar efter. I Google rankar användarvänliga sidor högre eftersom de är bra SEO-anpassade, det vill säga att de laddar snabbt, har tydlig text då Google måste kunna läsa texten på sidan samt att den är mobilvänlig. Därav är Google en bra måttstock på hur användarvänlig sidan är.

När ni har samma bild av Googles betydelse för att mäta sidans användarvänlighet är det lättare att samarbeta mot gemensamma samma mål. SEO experten ser till att rätt trafik drivs till sidan och inte bara mycket trafik. Vilket är otroligt viktigt för er framgång på webben. Ett nära samarbete mellan webbutveckling och SEO ger ett fullständigt användarvänligt resultat.

Webbutvecklare och SEO-specialister
Webbutvecklare och SEO-specialister

 


TROSS hjälper gärna till att göra sökordsanalyser där vi genom olika program kan ta reda på de mest frekventa sökorden, vilket kan vara till stor nytta i er SEO-anpassning. Här kommer ett exempel på varför ni ska veta vad era kunder använder sig av för sökord. Om ni har ett företag som säljer bordtennisbord så kan det vara intressant att veta att bordtennisbord har 1300 sök/månad, medan ordet pingisbord har 5400. Vi hjälper er att synas på båda! Genom vår analys hjälper vi er att konstatera fler synonymer och sökord som kommer att generera både nya kunder och lönsamhet om de används i innehållet på webbsidan.

 

 

Vi vill gärna tipsa dig om SEOquake! Där kan du börja lära dig mer om SEO och undersöka lite själv hur det går för din sida!

 

 

Vill ni veta mer om SEO eller behöver ni hjälp att implementera de olika tekniker som krävs för att visas högt i sökresultaten på Google?

 

Hör av er! 

Dags att optimera er webbsida?

SEO- när kunden hittar er!

55 miljoner sökningar på Google  

Vart vänder ni er om ni snabbt behöver ett recept på världens godaste äppelpaj eller vill veta vad kungen heter i mellannamn? 97 procent av de svenska internetanvändarna kommer att svara Google. Varje dag görs 55 miljoner sökningar på Google i Sverige och syns ert företag inte högt upp i sökresultaten ger det känslan av att ni inte finns. Vi på TROSS vet vad era kunder söker på och vad ni behöver göra för att nå dem.

 

Vad är SEO?

SEO är ett samlingsbegrepp för de olika tekniker som kan användas för att få en så bra position i sökresultaten som möjligt. Vad som avgör vem som placeras var i sökresultaten beror på de tre faktorerna: onpage, offpage och onsite. Har ni koll på dessa faktorer och jobbar hårt för att optimera dem, kommer er webbsida också att prioriteras högre i
sökresultatet.

 

Onpage – Skapa bra innehåll

Vad skulle ni söka på för att hitta ert företag och hur tror ni att era potentiella kunder söker? Fundera och använd sedan dessa relevanta sökord, och synonymer till dem, när ni bygger upp ert innehåll på er webbsida. Var ni placerar orden på webbsidan har också betydelse. Innehållet på startsidan väger tyngst och där borde därför den viktigaste informationen figurera. Se sedan till att webbsidans titel, meta description, huvudrubrik, brödtext och alt-taggar innehåller det viktigaste och mest relevanta sökordet.

 

Offpage – Skaffa rekommendationer

Tyvärr räcker det inte att bara skapa sökrelevant innehåll på er webbsida för att prioriteras högt på Google, även om det är en god bit på väg. För att få en ännu bättre position i sökresultaten ser gärna Google att någon utomstående part har rekommenderat er. Detta sker genom länkar. Se till att få in länkar på samarbetspartners och leverantörers webb-sidor genom att skapa bra innehåll som de vill dela. Ju fler som länkar till ert företags webbsida, desto högre kommer ni prioriteras i sökresultatet.

 

Onsite – Google och användarvänlig webb

Den tredje faktorn som väger tungt i Googles prioriteringar, förutom bra och rekommenderat innehåll, är er webbsidas uppbyggnad. Beroende på hur snabbt er webbplats laddar, hur pass bra den kan läsas av Google och huruvida den är utrustad med https som gör den säker att besöka, kommer er webbsida placeras högt eller lågt i sökresultaten. Mycket av detta kan ni ha koll på i Google Search Console där ni smidigt ser till att det inte finns brutna länkar, sidor som inte indexeras, dupliceringar eller andra problem.

 

TROSS hjälper gärna till att göra sökordsanalyser där vi genom olika program kan ta reda på de mest frekventa sökorden, vilket kan vara till stor nytta i er SEO-anpassning. Här kommer ett exempel på varför ni ska veta vad era kunder använder sig av för sökord. Om ni har ett företag som säljer bordtennisbord så kan det vara intressant att veta att bordtennisbord har 1300 sök/månad, medan ordet pingisbord har 5400. Vi hjälper er att synas på båda! Genom vår analys hjälper vi er att konstatera fler synonymer och sökord som kommer att generera både nya kunder och lönsamhet om de används i innehållet på webbsidan.

 

Vill ni veta mer om SEO eller behöver ni hjälp att implementera de olika tekniker som krävs för att visas högt i sökresultaten på Google?

 

Hör av er!