Vad är SEO?

Onpage, offpage och onsite

Dags att optimera er webbsida?

SEO- när kunden hittar er!

55 miljoner sökningar på Google  

Vart vänder ni er om ni snabbt behöver ett recept på världens godaste äppelpaj eller vill veta vad kungen heter i mellannamn? 97 procent av de svenska internetanvändarna kommer att svara Google. Varje dag görs 55 miljoner sökningar på Google i Sverige och syns ert företag inte högt upp i sökresultaten ger det känslan av att ni inte finns. Vi på TROSS vet vad era kunder söker på och vad ni behöver göra för att nå dem.

 

Vad är SEO?

SEO är ett samlingsbegrepp för de olika tekniker som kan användas för att få en så bra position i sökresultaten som möjligt. Vad som avgör vem som placeras var i sökresultaten beror på de tre faktorerna: onpage, offpage och onsite. Har ni koll på dessa faktorer och jobbar hårt för att optimera dem, kommer er webbsida också att prioriteras högre i
sökresultatet.

 

Onpage – Skapa bra innehåll

Vad skulle ni söka på för att hitta ert företag och hur tror ni att era potentiella kunder söker? Fundera och använd sedan dessa relevanta sökord, och synonymer till dem, när ni bygger upp ert innehåll på er webbsida. Var ni placerar orden på webbsidan har också betydelse. Innehållet på startsidan väger tyngst och där borde därför den viktigaste informationen figurera. Se sedan till att webbsidans titel, meta description, huvudrubrik, brödtext och alt-taggar innehåller det viktigaste och mest relevanta sökordet.

 

Offpage – Skaffa rekommendationer

Tyvärr räcker det inte att bara skapa sökrelevant innehåll på er webbsida för att prioriteras högt på Google, även om det är en god bit på väg. För att få en ännu bättre position i sökresultaten ser gärna Google att någon utomstående part har rekommenderat er. Detta sker genom länkar. Se till att få in länkar på samarbetspartners och leverantörers webb-sidor genom att skapa bra innehåll som de vill dela. Ju fler som länkar till ert företags webbsida, desto högre kommer ni prioriteras i sökresultatet.

 

Onsite – Google och användarvänlig webb

Den tredje faktorn som väger tungt i Googles prioriteringar, förutom bra och rekommenderat innehåll, är er webbsidas uppbyggnad. Beroende på hur snabbt er webbplats laddar, hur pass bra den kan läsas av Google och huruvida den är utrustad med https som gör den säker att besöka, kommer er webbsida placeras högt eller lågt i sökresultaten. Mycket av detta kan ni ha koll på i Google Search Console där ni smidigt ser till att det inte finns brutna länkar, sidor som inte indexeras, dupliceringar eller andra problem.

 

TROSS hjälper gärna till att göra sökordsanalyser där vi genom olika program kan ta reda på de mest frekventa sökorden, vilket kan vara till stor nytta i er SEO-anpassning. Här kommer ett exempel på varför ni ska veta vad era kunder använder sig av för sökord. Om ni har ett företag som säljer bordtennisbord så kan det vara intressant att veta att bordtennisbord har 1300 sök/månad, medan ordet pingisbord har 5400. Vi hjälper er att synas på båda! Genom vår analys hjälper vi er att konstatera fler synonymer och sökord som kommer att generera både nya kunder och lönsamhet om de används i innehållet på webbsidan.

 

Vill ni veta mer om SEO eller behöver ni hjälp att implementera de olika tekniker som krävs för att visas högt i sökresultaten på Google?

 

Hör av er!