Hur marknadsför man sig på Pinterest?

Med 2 billioner sökningar per månad, globalt, är Pintrest en kraftfull plattform för e-handel och marknadsföring. Den ökande e-handeln gör plattformen till ett mer och mer värdefullt verktyg för att främja köpaktivitet och öka produktkännedomen. Pinterest gör just nu stora Investeringen i AR- och videoverktyg vilket även skapar en stor potential för framtida marknadsföring. Pinterest handlar inte bara om att inspireras av vackra bilder, recept och konstverk, så ta lite tid att bekanta er med vad som händer inom er nisch.

Börja med att skapa en företagsprofil och börja sedan att regelbundet publicera relevanta videor och bilder. Ju aktivare ni är desto mer exponering kommer era uppdateringar att få. När ni fått ihop en del pins bör ni skapa olika mappar. Det är viktigt att inkludera nyckelord i namnen på era publiceringar och mappar så att kunderna får upp era produkter i relevanta sökningar. Precis som med alla sociala plattformar är det viktigt att nätverka, ni bör därför börja följa konton ni gillar och konton som är relaterade till ert varumärke. Marknadsför sedan era produkter med olika inläggstyper såsom video, carousel, shopping och standardpins.

Genom att inkludera en produkttitel, beskrivning, prisinformation och tillgänglighet så ökar ni era kunders möjligheter handla era produkter. Även pinterest är ett bra ställe att lokalisera och samarbeta med relevanta influensers.

Läs mer på Socialmediatoday