Hur når vi Gen Z?

Hur når man Generation Z?

Generation Z har visat sig vara den mest aktiva generationen på sociala medier i och med att de också är uppväxta med internet sedan barnsben. Trots det anser många företag att det är en stor utmaning att nå fram till de unga användarna med sina budskap. Nu har det visat sig att Twitter är en av de sociala plattformarna där det är mest värdefullt att vara synlig som företag ifall man vill kommunicera med den yngre generationen. Undersökningar har visat att Gen Z använder de flesta andra sociala appar för underhållning men besöker just Twitter med syftet att engagera sig i frågor rörande världsnyheter, produktsläpp och för att diskutera varumärken. Nästan 7 av 10 i Gen Z uppger att de använder Twitter för att lära sig om nya produkter eller för att läsa recensioner om varor de är intresserade av. Det blir dessutom än mer påtagligt hur aktiva generationen är på Twitter då nästan varannan tweet som skrevs under förra året var skickad av användare mellan 16 och 24 år. Twitter uppger att de yngre användarna styr diskussionen på plattformen med ofiltrerad kommunikation.

Unga användare på plattformen vill få och dela med sig av information kring varumärken och Gen Z värdesätter också att företag engagerar sig i sociala frågor. Sociala medier har gett alla människor en plattform att göra sin röst hörd och Gen Z har visat sig vilja dela sina åsikter om det mesta varpå varumärken som inte står för samma värderingar riskerar att bojkottas. Baserat på dessa insikter så rekommenderar Twitter att företag på ett proaktivt sätt engagerar sig på plattformen både för att se vad de yngre användarna tycker om varumärken och produkter men också för att delta i diskussioner där situationen tillåter och förbättra sin kontakt med svåråtkomliga generation Z.

Källa: https://www.socialmediatoday.com/news/twitter-shares-new-insights-into-gen-z-usage-and-engagement/608193/