Kommer AR-filter kunna ersätta butiksupplevelsen?

Ersätter AR-filter butiksupplevelsen?

Coronapandemin har skyndat på detaljhandelsskiftet, e-handeln har skjutit i höjden då de rådande omständigheterna har fått allt fler att börja shoppa online i stället för att gå till fysiska butiker. Många kunder saknar dock känslan av att få klämma och känna på produkterna när de handlar online. Det är därför viktigt för företag att tillhandahålla fler sätt att återskapa butiksupplevelser digitalt, så att kunder känner sig mer sugna på att placera produkten i sin varukorg. En lösning på detta är AR-tekniken som skapar nya valmöjligheter för marknadsavdelningar och konsumenter att skapa virtuella produktupplevelser.

Det flesta av oss har någon gång använt oss av de sociala plattformarnas olika AR-filter så att vi fått hundöron, sett lite fräschare ut eller sett ut som en pixar-figur. Snapchat som är en av de mest framstående plattformarna inom AR-annonsering publicerade nyligen data som belyser fördelarna med att använda sig av AR-verktyg i marknadsföringen. För att se hur inflytelserik AR-objektanvändningen är analyserade man tio kampanjer där företag använt sig av en produktupplevelselins som sista kontakt innan köp och jämförde med Snap ads exponeringar som lett till ett köp. Resultatet visade att linser med beröringskonventeringar hade 45 procent mer köp än Snapchat annonser, vilket visar AR-teknikens potential redan under ett tidigt utvecklingsstadie. Trots detta är AR-verktyg underrepresenterade i annonsering idag.

I framtiden förväntas det bli allt vanligare med bärbara AR-appareter såsom glasögon, så det kan var värt att överväga marknadsföringspotentialen i AR-filter.

 

Vill du veta mer om AR-filter? Läs mer på SocialMediaToday