Kostar en influencer? 

Vad kostar en influencer? 

Funderar ni på att använda er av influencer marketing? Att veta vad man ska erbjuda en influencer som betalning i utbyte mot ett Instagram eller TikTok inlägg är inte självklart. Hur du lägger upp din influencer kampanj kan dock vara mycket viktigt då 41% av influencers uppger att varumärken inte erbjuder rimlig ersättning för sitt arbete, vilket kan leda till uteblivet samarbete.

Vill man använda influencer marknadsföring behöver man först och främst bestämma hur skaparen ska få betalt. Två av tre influencers föredrar en mix av kontant betalning och produkter för sitt jobb. Ifall du måste välja mellan de två alternativen är enbart kontant betalning mer attraktivt än endast produkter.

Kostnaden skiljer sig sedan åt beroende på antalet följare influencern har, men också engagemanget hos följarskalan. Fler följare ger bättre räckvidd och varumärkeskännedom men mindre antal följare hos mer nischade konton kan ibland ha stort engagemang och större försäljning.

I genomsnitt kan man räkna med att mindre konton på Instagram med cirka 1000 följare kostar 2000 kr per inlägg medan skapare med fler än 90 000 följare kostar från 10 000 kr och uppåt. På Facebook och Twitter är kostnaderna något lägre. Influencer marketing på videobaserade plattformar som Youtube och TikTok är generellt dyrare. Ett inlägg ifrån välkända konton, som kan ha miljoner följare, kostar på dessa plattformar från 40 000 kr per inlägg eftersom det kan ge stor effekt på försäljning och räckvidd för ditt varumärke.

Planerar du en influencer kampanj kan dessa siffror hjälpa dig att skapa attraktiva erbjudanden samt visa vad du bör budgetera för.

Källa: https://www.socialmediatoday.com/news/new-report-looks-at-influencer-payment-expectations-based-on-audience-size/606103/