Letar ni efter sätt att förbättra er innehållsstrategi för sociala medier?

Vi har gjort en liten sammanfattning som kan hjälpa er framåt med era sociala medier.

Att anställa någon på heltid för uppgiften kan ibland vara dyrt och ej så kostnadseffektivt för er beroende på hur många varumärken ni har. Det finns många fördelar med att lägga era sociala medier på en byrå/konsult då kompetensen redan finns från början. I vår sammanfattning i denna artikel kommer vi dela med oss utav några steg som vi tror kommer hjälpa er på vägen mot ett mer hållbart arbete inom sociala medier 2022.

Hur skapar man innehåll som ger mer och bättre engagemang?

  • Ta sociala medier på allvar

Ta en funderare och tänk ut hur ni vill uppfattas innan ni börjar med era sociala medier. Skriv ner era tankar och gör en seriös plan utefter era värderingar. Sätt sedan upp en strategi för hur detta ska följas. Vi rekommenderar att sätta upp regler för era sociala medier som bolaget sedan måste följa. På det sättet kan ni enkelt lägga ut uppgiften på en kompetens inom bolaget eller någon extern/byrå/konsult utan att vara orolig för att på något sätt börja uppfattas annorlunda.

  •  Vilken roll har era anställda?

Kolla med alla internt vilka som vill/kan tänka sig att vara ambassadörer för ert varumärke. Är kommunikationen gjord från början är det även enklare att få med de som redan sagt ja till att samarbeta den dagen ni ska ta gemensamma bilder eller göra intressanta filmer till bolagets sociala medier. Det skapar engagemang internt för de som gärna kommer med egna ideér och det skapar även en trygghet för de som verkligen inte vill synas. Det kan vara så att vissa inte får visa sig eller har skyddad identitet osv. Ta till vara på dem som sagt ja!

  • Definiera din målgrupp och ge verkligt värde där utefter

Ni behöver veta vilka ni ska rikta er till och formulera budskapet efter deras sätt att socialisera. Sociala medier är till för engagemang och communityn. Är det mer kunskap och värde de efterfrågar måste även ni se till att tillgodose detta i era sociala medier. Är det mer kontakt med er de önskar? Då behöver ni någon som svarar era besökare/följare/kunder när de kommenterar eller försöker ta kontakt med er.

  • Gör det enkelt för andra att hitta dig på sociala medier

Varför krångla till det? Glöm inte sprida era nyheter om att ni finns och har etablerat er närvaro på sociala medier. Det finns många sätt ni kan göra detta på men några utav dem är:

  1. Länk till era sociala medier från sajten
  2. Länk till era sociala medier i er e-post

Välj era kanaler med eftertanke

Är er målgrupp yngre än 20 år finns det plattformar för det ändamålet. Till slut kommer även er målgrupp att hitta till de nya plattformarna med stressa inte ihjäl er och tryck inte på med en för hög budget åt fel håll. Välj en strategi för en långsiktig plan. Det finns alla möjligheter till att synas olika mycket på olika plattformar. Välj att synas mest på de kanaler där er målgrupp finns.

Hur går ni vidare?

  1. Skapa en detaljerad strategi för sociala medier
  2. Sätt upp hållbara och smarta mål
  3. Håll ert innehåll relevant och enligt tidsplan
  4. Håll er till reglerna ni satt upp
  5. Vad gör era konkurrenter bra? Kan ni efterlikna litegrann?
  6. Håll er uppdaterade om trender och uppdateringar

    Låter det som en omöjlig uppgift finns det hjälp att få hos oss.