Meta uppdaterar Facebook Ads Manager

Vad innebär uppdateringen av Facebook Ads Manager?

Precis när de flesta av oss checkade ut på julledighet gav Meta alla annonsörer en tidig julklapp i form av information om kommande uppdateringar av Facebook Ads Manager. I uppdateringen har Meta bland annat designat om det objektiva urvalet, det vill säga det första steget vid skapandet av nya kampanjer. Då Facebook Ads Managers annonsmodell framöver kommer att bli alltmer resultatdriven.

De objektiva urvalsmöjligheterna kommer att gå från elva till sex och kommer nu att innehålla de designade affärsresultaten traffic, awareness, sales, leads, engagement och app promotion. De nya segmenten passar bättre överens med de termer som används inom reklambranschen och förväntas göra det lättare för nya annonser att nå sina mål. Uppdateringarna kommer framför allt att påverka annonsörer som mäter effekten i interaktioner och visningar.

Bildkälla: Meta

Ändringarna inkluderar även nya destinationstyper, nya objektiva urval, samt begränsningar för optimeringsmål, konverterings händelser och konverteringsplats. Uppdateringarna kommer att ske stegvis under 2022.

Läs mer om de kommande uppdateringarna och hur ni kommer att påverkas på https://developers.facebook.com/blog/post/2021/12/21/simplifying-campaign-objectives-outcome-driven-ad-experiences/