Retuscherat reklaminnehåll stoppas av ny lag

Ny lag stoppar retuscherat reklaminnehåll

Norge införde i somras en lag som förbjuder marknadsförare, influensers och reklambyråer från att publicera retuscherat reklaminnehåll utan att tydligt markera att bilderna är manipulerade. Vid publicering av retuscherat innehåll ska en markering som norska statens tagit fram användas. Förbudet gäller framför allt publiceringar där individers hud, kroppsform eller kroppsstorlek på något sätt manipulerats. Lagen gäller även innehåll där ett filter använts och kontoägaren erhållit någon form av fördel eller ersättning.

Lagen förväntas förändra klimatet på sociala medier och motverka spridningen av orealistiska kroppsnormer. Förhoppningen är att vanliga användare ska känna sig mer bekväma i sina imperfektioner och jämförbara brister. Reklam markerat innehåll som bryter mot lagen kommer först och främst att bötfällas men kan i värsta fall leda till fängelsestraff.

Norge är dock inte först med att vidta åtgärder mot bildmanipulation. Instagram har sedan tidigare experimenterat med att ta bort möjligheten att se hur många likes en bild fått och Google har börjat exkludera retuscheringsredskap i sina pixel telefoner.

Lagen har röstats igenom men har ännu inte trätt i kraft. I Sverige finns i dagsläget ingen lagstiftning gällande retuschering.

Vill du veta mer? Läs mer på SocialMediaToday