TikTok trender 2022

Trender på Tiktok 2022

Få har nog missat TikToks framfart det senaste och plattformen fortsätter att växa sig starkare. Tidigare i år nådde användarantalet en miljard och därmed är det föga förvånande att plattformen blir allt viktigare för de som arbetar med digitala- och sociala medier. Men vilka trender och uppdateringar är att vänta på TikTok under det kommande året?

Först och främst väntas shopping-delen på plattformen utvecklas under 2022. Trots den enorma mängden användare är det nämligen en utmaning för TikTok hur innehållsskapare kan tjäna pengar. Därför vill TikTok förbättra funktioner rörande e-handel och samarbeten med varumärken så att användare ska kunna öka sina intäkter. Redan nu utför plattformen tester av e-handel och Marketplace för att förenkla sponsrat innehåll.

Livestream förutspås generellt bli en stor trend 2022 och TikTok planerar att introducera livestream-shopping som visat sig vara framgångsrikt i den kinesiska versionen av appen. Redan idag visas ett relativt stort antal livestreams i “För Dig”-flödet och snart lär allt fler av dessa komma från varumärken och företag. Just denna funktion är spännande då TikToks algoritmer visat sig vara skickliga på att förutse vad användare tycker om för innehåll. Nu återstår det att se om plattformen också vet vilka produkter du gillar.

En tredje spaning för det kommande året är att TikTok väntas tillgodose marknadsförare med alternativ som gör det enklare att ta del av trender och mer effektivt anpassa sina kampanjer till vad som går viralt. TikTok kommer att ge företag förbättrade rekommendationer på hashtags, innehåll och utmaningar till kommande kampanjer.

Är du nyfiken på vilka trender som väntas för andra sociala plattformar 2022? Läs mer via denna länk: https://www.socialmediatoday.com/news/26-predictions-for-social-media-marketing-in-2022/608443/