Vi behöver en influencer

Intressant fakta om influencers!

Influencers, streamers och Youtubers 

Visste ni att 7 av 10 internetanvändare i skolåldern idag är aktiva följare av influencers, streamers eller Youtubers? En influencer syftar på en person som har inflytande på andra personer. De sprider budskap eller marknadsför produkter och varumärken för sitt nätverk som ofta består av följare på sociala medier. Idag är det vanligt att varumärken samarbetar med influencers för att visa upp produkter men det blir också allt vanligare att influencers startar sina egna märken. Fortsättningsvis är en streamer någon som i realtid sänder sig själv på Youtube eller Twitch när den exempelvis visar upp produkter eller spelar spel online. Bland barn mellan 8 och 19 år i Sverige är alltså de flesta fölare av en eller flera influencers, streamers eller Youtubers. Allra vanligast är det bland högstadieelever där fler än 8 av 10 personer följer minst en innehållsskapare. Dessutom är det lika vanligt bland tjejer som killar även om de tenderar att följa något olika innehåll.

Så vilka kreatörer är mest uppskattade av 8 till 19-åringarna i Sverige? Den överlägset mest populära Youtubern och influencern är Therese Lindgren. För över en miljon följare på hennes YouTube-kanal pratar hon öppet om sin vardag och hennes upplevelser kring ångest och psykisk ohälsa. På andra och tredje plats hamnar humortrion IJustWantToBeCool samt Pewdiepie som blivit känd genom att filma när han spelar spel online. Andra framstående kreatörer är Bianca Ingrosso, Anis Don Demina, Linn Ahlborg och Tomu och MrBeast.

Har ni utmaningar med att nå den yngre målgruppen? Arbetar ni inte aktivt med influencers, streamers eller Youtubers idag kan det vara dags att överväga det för att nå ut med ert budskap.

 

Källa: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2021/gambling-nojesspel-och-streamers/7-av-10-skolbarn-foljer-streamers-influencers-och-youtubers-pa-natet/