Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

Om du letar efter sätt att förbättra resultaten för dina kampanjer på sociala medier, är det värt att notera dessa nyheter och tips som vi på Tross delar med oss av här.

 

Facebook har publicerat en ny samling nyckeltips om hur annonsörer kan maximera engagemanget med sina varumärkesmeddelanden genom mindre tweaks som kan ha en betydande inverkan för konsumentens köpbeteende. Rätt små förändringar som kan ha en stor inverkan till ett ökat engagemang och starkare affärsresultat.

Eftersom du som annonsör försöker skräddarsy dina strategier för att få kontakt med konsumenter över ett brett utbud av plattformar och format finns det många viktiga aspekter att ta hänsyn till då landskapet är rätt så komplex.

Facebook har gett sina tips i en ny video som är rätt enkel att förstå. Det är dock mindre riskfyllt att låta en byrå ta hand om din annonsering då det finns så pass många aspekter att tänka på. Du vill såklart att din annonsering ska vara lönsam!

 

Använd händelse-spårning

 

Både Google och Facebook gör det möjligt för dig att optimera kampanjresultatet baserat på specifika interaktioner (dvs händelser) som inträffar på din webbplats. Händelse-spårning kräver viss grundläggande kodningskunskap, eftersom du måste infoga relevanta kodparametrar på din webbplats.

 

Bygg effektiva målriktnings-kampanjer på Facebook och Instagram

 

Det bästa sättet är att nå ut till gamla kunder eller de som nästan har blivit dina kunder (alltså de som uttryckt intresse för ditt varumärke men aldrig konverterat) är att göra det genom en riktad kampanj och det är ett av de mest effektiva sätten att öka din Facebook-kampanjprestanda.

Exkludera istället för att inkludera!

 

Användning av avancerad inriktning är en prioritet när du ska annonsera samt att förstå din publik. Det är nyckeln till att maximera dina Facebook annonser. Du kan nå miljoner människor på plattformen, men ingen kommer att konvertera om din publik är för bred eller om de inte kan relatera till den annonserade produkten i ditt inlägg.

 Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips
Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

 

Läs mer om uppdateringarna på Facebook.

Oavsett om målet med din marknadsföring är att får fler leads, öka din försäljning, nå ut med information eller helt enkelt bygga varumärke är annonsering i sociala medier en viktig del av din strategi. En majoritet av de svenska internetanvändarna använder sociala medier varje dag, en siffra som inte helt oväntat ökar för varje år. Det är alltså en plats där du vet att din målgrupp befinner sig och där du har möjlighet att påverka dem med annonser.

 

Vill du veta mer om annonsering?

Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.

Google Adwords och Facebook-annonser?

Google Adwords och Facebook-annonser?

Är ni osäkra på vad skillnaden mellan Google Ads (AdWords) och Facebook-annonser är kan detta blogginlägg ge en bättre bild av de olika annonstyperna. Om ni inte använder er av Google som en reklamplattform idag skulle vi säga att ni ligger lite lågt och borde implementera det viktigaste steget av alla för att nå ett bra resultat i er marknadsstrategi. Vi på TROSS tycker att en av de viktigaste fördelarna med att använda Google som en reklamplattform är dess enorma räckvidd.

 

Google har verkligen en enorm publik!

Google hanterar mer än 40 000 sökfrågor varje sekund, totalt mer än 1,2 biljoner webbsökningar varje år. Google blir alltmer sofistikerat och p.g.a sin egen artificiella intelligens och maskininlärningsteknologi, RankBrain – kommer denna fantastiska sökvolym sannolikt att öka, tillsammans med potentialen för annonsörer att nå nya kunder och samarbetspartners.

Det finns ingen annan aktör inom sökmotorbranschen som kan erbjuda den enorma publiken som Google kan. Denna stora källa för potentiella kunder gör Google till ett utmärkt tillägg till din digitala marknadsföringsstrategi, men i kombination med Googles allt mer exakta sökresultat är det lätt att se varför AdWords är den mest populära och mest använda PPC-plattformen i världen.

Japp ni läste rätt! Google Ads (AdWords) är världens största och mest populära PPC-annonseringsplattform. Annonsörer som använder AdWords betalar för nyckelord – specifika ord och fraser som ingår i sökfrågor som anges av Google-användare. Varje gång en användare klickar på en annons debiteras annonsören en viss summa pengar, varav namnet ”betala per klick-annonsering.” Facebook-annonser: Där annonserar ni på ett socialt nätverk. Det ska vi berätta lite om nu..

Facebook-annonser

Med det största antalet månatliga aktiva användare av alla sociala nätverk i världen har Facebook blivit en mycket konkurrenskraftig och potentiell plattform i våra affärsstrategier för digitala annonser. Till skillnad från betald sökning, som hjälper företag att hitta nya kunder via nyckelord, hjälper Facebook till att hitta företag baserat på de saker de är intresserade av och de sätt de agerar online.

Facebooks ”lookalike-publik” är en av de mest kraftfulla applikationerna. Annonsörer kan ladda upp kundinformation från sina egna databaser till Facebook, som sedan tillämpar filtrering baserat på egna data och information som tillhandahålls av tredjepartsdatamäklare. Sedan matchas nya användare med informationen annonsören laddar upp.

Detta skapar användarnas ”lookalike” -publik, vilket gör att annonsörer effektivt kan fördubbla räckvidden för sina annonser genom att rikta in sig på nya kunder som uppvisar samma intressen och beteenden inom konsumtion som sina befintliga kunder. Otroligt bra potential till nya kontakter och kunder.

I stället för att se Facebook som världens största stora skylt där det står: Hej kom och köp! Bör annonsörer betrakta Facebook som ett sätt att komma närmre sina dröm kunder än de någonsin trodde var möjligt.

Om ni någon gång har ställt er frågan: Fungerar Facebook annonser? Så bör svaret vara klart – ja det gör det och anmärkningsvärt bra. Det är där era blivande kunder lär känna er på riktigt. De får en känsla av vilka ni är och börjar så småningom att få en lojalitet till er vilket i sin tur sedan leder till ett köp.

Så vad är då den primära skillnaden mellan Google Ads och Facebook-annonser?

Vi brukar tänka såhär: AdWords hjälper dig att hitta nya kunder, medan Facebook hjälper nya kunder att hitta dig. En kombination av de här två ger därför ett lyckat resultat. Läs mer om just Google annonsering här.

TROSS hjälper gärna till med er annonsering! Vi gör alltid uppföljning av statistik och kommer med förslag på ändringar så att lönsamheten blir så stor som möjligt. Något ni redan kan fundera på nu är hur mycket en kund är värd/år. Det hjälper oss i vår uträkning på hur mycket ni ska lägga i er annonsbudget.

Lycka till!