Hur funkar Clubhouse?

Vi har testat appen Clubhouse!

Vi på TROSS har även vi signat in på Clubhouse vilket har gett oss nya insikter om både människor och företag.

För dig som inte vet vad det är så är det en ny social media plattform som fokuserar på ljud och samtal mellan människor i olika rum. Varje rum har ett diskussionsämne och du har själv möjligheten att skapa ett rum när du vill. De som har hand om rummet driver sedan diskussioner och samtalsämnen.

I nuläget krävs en inbjudan från en kontakt för att ha möjlighet att medverka på Clubhouse, vilket känns exklusivt och speciellt. Tanken bakom detta är såklart att den som är med ska känna någon form av tillhörighet från början tror jag. Det ger också en känsla av utanförskap om man inte har fått en inbjudan, vilket är smart av dem som har skapat appen. Appen fokuserar på ljud och många anser att det kan vara en konkurrens för både poddar och radio som alla slåss om användarens öra. Just nu kan du som användare inte spela in samtalen i rummen i Sverige.

Clubhouse är uppbyggt med att följa vänner som följer dig tillbaka som vilken SoMe plattform som helst. Du kan även skriva en profilbeskrivning som syns för alla som klickar in på din profil. I dagsläget är appen kopplad till Instagram och Twitter men det ska bli intressant att se vilka fler plattformar appen väljer att samarbeta med i framtiden. I din profil ser dina vänner även vilka grupper du är medlem i samt vem det var som bjöd in dig från första början, eller som de själva kallar det: Vem som nominerat dig att bli en del av Clubhouse. Visst låter det exklusivt?

När du är medlem har du alla möjligheter att skapa ett rum med en rubrik själv och även schemalägga det du ska prata om. Det som är speciellt med Clubhouse är att du ena dagen är inne och lyssnar på ett spännande bolag som pratar om framtid och visioner till att nästa dag lyssna och medverka i ett partyrum tillsammans med ex Zara Larsson.

Jag tror att en kombination av Clubhouse, podd och andra sociala medier bör finnas med i en långsiktig digital strategi. Men jag tror också att det är till största delen marknadsproffesioner som håller till på Clubhouse i nuläget. Är det inte relevant för ditt bolag bör du vänta med att lägga din tid och energi på en app där allt innehåll försvinner.

På Clubhouse finns det Troll- Inte sagotroll utan TROLL från engelskans trolling som betyder nättroll. Det är alltså personer som skriver eller diskuterar i syfte att provocera fram känslor, gräl eller missförstånd och på just Clubhouse finns det rätt många. Eftersom det bara är din röst som hörs finns de människor som vill in och förstöra. Tänk då på att ni kan flytta ner dessa personer så att de inte får yttra sig längre. Ni känner igen Trollen genom att de ofta har samma profilbild och dåliga attityd.

Men vi får inte glömma bort att vi som har Facebook, Instagram osv har gett tillåtelse till den här informationen för länge sedan. Dock har alla de plattformarna på ett mer informativt sätt låtit oss veta vad de gör med all  information de har sparat. Clubhouse är inte tydliga med det här för oss användare och vi människor glömmer lätt och jag tror att Clubhouse hoppas på att vi glömmer vilken information vi har gett till dem på samma sätt som vi har glömt vad vi accepterat på de andra SoMe plattformarna.

Risker med Clubhouse:
1. De får tillgång till hela din telefonbok- Det går inte att ångra sig
2.Skuggprofiler- Det finns information om de som inte har skapat Clubhouse än, vilket betyder att de har samlat in data.
3. Kryptering- Det står ingenstans vart de samlar samtalen som spelas in och ljudet måste ta vägen någonstans.

Fördelar med Clubhouse:
1. Du kan skapa ett rum för ditt företag där kunder får fråga saker direkt till er på bolaget.
2. Du känner tillhörighet
3. Ensamheten minskar
4. Tillhörighet i olika grupper
5. Kunskapshöjande
6. Ta vara på rummet för eftersnack eller liknande

Clubhouse TROSS
Clubhouse TROSS

Läs mer om Clubhouse här!

Vill ni annonsera på sociala medier?

Eller vill ni ha hjälp med producera material till era sociala medier? Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.

Hör av dig!

 

 

.

Digital marknadsföring – Fokus på Hashtags

Digital marknadsföring- Fokus på Hashtags!

För att lönsamheten ska bli så stor som möjligt organiskt rekommenderar vi på TROSS att ditt företag är aktiva i minst 3 st olika sociala mediekanaler och att ni använder er av hashtags.

Fler och fler användare följer grupper och ju högre upp dina inlägg är i sökresultaten i gruppen desto fler potentiella kunder hittar din företagssida genom att söka på era tjänster.

 

För att förbättra synligheten för era uppdateringar och tjänster på sociala medier är det därför viktigt med hashtags. Vi har exempelvis själva letat efter samarbeten genom att söka på en viss tjänst på Instagram och Facebook. Därefter har vi tagit kontakt med dem vi ansåg vara mest intressanta. Därför anser vi att synligheten i grupperna på sociala medier är viktiga för att få nya leads och samarbeten.

 

Hur ska du använda hashtags?

 

Något som vi ser väldigt ofta är inlägg med för stora hashtags grupper. I större grupper har ditt inlägg en större chans att försvinna i det stora flödet. Om ni ska få en bra organisk spridning är det bättre att dela upp dem i 4 till 5 st olika storleksgrupper.

 

1 superliten grupp 100

1 liten grupp 1000 k

1 mellan stor 5000 k

1 stor grupp 100 000 k

1 Gigantisk 5 000 000 k

Digital marknadsföring-Fokus på Hashtags
Digital marknadsföring-Fokus på Hashtags

 

Eftersom ditt inlägg knappt hinner synas i de gigantiska grupperna är det viktigt att de får synas i de lite mindre grupperna. En kombination av alla dessa ger en bra organisk räckvidd. Nischa dina hashtags så hårt det bara går, detta för att nå din exakta målgrupp. Exkludera istället för att inkludera.

 

Vi tipsar dig om 9 st olika hashtags-generatorverktyg som du kan prova på!

 

HashtagsForLikes

Sistrix

All Hashtag

Instavast

Photerloo

Seekmetrics

Ingramer

Kicksta

BigBangram

 

Sociala mediepaket – Vi hjälper dig med sociala medier

Rådgivning 60 min

Vi lär känna ditt företag och tipsar om hur du kan nå ut till nya kunder och skapa värde för dina befintliga genom ditt innehåll på sociala medier.

 

  • Vi konkretiserar vilka kanaler du bör synas i och hur du kan dela med dig av din expertis inom ditt område för att få ditt företag att verka trovärdigt och pålitligt.
  • Vilken typ av innehåll behöver du? Vi tipsar om vilket innehåll som passar bäst för just din målgrupp. Vi har kompetens av innehållsskapande till alla olika digitala kanaler, du väljer själv hur du vill nyttja den genom att berätta vilka delar du behöver hjälp med och vilka delar du har koll på.

950:- Pris gäller ex moms.

 

Boka

Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

Om du letar efter sätt att förbättra resultaten för dina kampanjer på sociala medier, är det värt att notera dessa nyheter och tips som vi på Tross delar med oss av här.

 

Facebook har publicerat en ny samling nyckeltips om hur annonsörer kan maximera engagemanget med sina varumärkesmeddelanden genom mindre tweaks som kan ha en betydande inverkan för konsumentens köpbeteende. Rätt små förändringar som kan ha en stor inverkan till ett ökat engagemang och starkare affärsresultat.

Eftersom du som annonsör försöker skräddarsy dina strategier för att få kontakt med konsumenter över ett brett utbud av plattformar och format finns det många viktiga aspekter att ta hänsyn till då landskapet är rätt så komplex.

Facebook har gett sina tips i en ny video som är rätt enkel att förstå. Det är dock mindre riskfyllt att låta en byrå ta hand om din annonsering då det finns så pass många aspekter att tänka på. Du vill såklart att din annonsering ska vara lönsam!

 

Använd händelse-spårning

 

Både Google och Facebook gör det möjligt för dig att optimera kampanjresultatet baserat på specifika interaktioner (dvs händelser) som inträffar på din webbplats. Händelse-spårning kräver viss grundläggande kodningskunskap, eftersom du måste infoga relevanta kodparametrar på din webbplats.

 

Bygg effektiva målriktnings-kampanjer på Facebook och Instagram

 

Det bästa sättet är att nå ut till gamla kunder eller de som nästan har blivit dina kunder (alltså de som uttryckt intresse för ditt varumärke men aldrig konverterat) är att göra det genom en riktad kampanj och det är ett av de mest effektiva sätten att öka din Facebook-kampanjprestanda.

Exkludera istället för att inkludera!

 

Användning av avancerad inriktning är en prioritet när du ska annonsera samt att förstå din publik. Det är nyckeln till att maximera dina Facebook annonser. Du kan nå miljoner människor på plattformen, men ingen kommer att konvertera om din publik är för bred eller om de inte kan relatera till den annonserade produkten i ditt inlägg.

 Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips
Kampanjer på Sociala medier – Nyheter och tips

 

Läs mer om uppdateringarna på Facebook.

Oavsett om målet med din marknadsföring är att får fler leads, öka din försäljning, nå ut med information eller helt enkelt bygga varumärke är annonsering i sociala medier en viktig del av din strategi. En majoritet av de svenska internetanvändarna använder sociala medier varje dag, en siffra som inte helt oväntat ökar för varje år. Det är alltså en plats där du vet att din målgrupp befinner sig och där du har möjlighet att påverka dem med annonser.

 

Vill du veta mer om annonsering?

Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.

Sociala medier 2020

Trendspaning och tips till dig som ny användare!

SOCIALA MEDIER 2020

Fokus på LinkedIn, Facebook & Instagram

Oavsett om målet med din marknadsföring är att får fler leads, öka din försäljning, nå ut med information eller helt enkelt bygga varumärke är annonsering i sociala medier en viktig del av din strategi. En majoritet av de svenska internetanvändarna använder sociala medier varje dag, en siffra som inte helt oväntat ökar för varje år. Det är alltså en plats där du vet att din målgrupp befinner sig och där du har möjlighet att påverka dem med annonser. Vi på TROSS hjälper er hitta er målgrupp och skapa ett relevant budskap för dem.

 

LinkedIn-världens största affärsnätverk

LinkedIn har enligt många den perfekta blandningen. Där kan du söka jobb, du blir uppsökta av rekryterare och du får lära dig mycket om alla branscher. Snart ta del av ännu fler tips genom LinkedIn`s nya funktion Stories mm. Plattformen har ett unikt sätt att uttrycka sig med värdeskapande och innovativa inlägg. Där blir du en del av ett gigantiskt affärsnätverk över hela världen!

 

LinkedIn är en väldigt positiv plattform vilket i sin tur leder till en mer positiv syn på arbete. Det är lätt att få tag på samarbetspartners samt lätt att få tag på mentorer om du vill skapa dig en karriär. Det finns många som vill hjälpa till. LinkedIn har blivit världens största affärsnätverk och plattformen växer varje dag. Vi vill gärna ge dig tre tips om du precis har blivit en LinkedIn medlem:

 

Välj rätt profilbild för LinkedIn

Se till att bilden är ny och ser ut som dig, ditt ansikte bör ta upp cirka 60% av utrymmet! Klä dig i något du skulle ha på arbetet och le med ögonen. Tänk på att din profilbild och text under är ett personligt digitalt visitkort.

Lägg till ett bakgrundsfoto

Ditt bakgrundsfoto är det andra visuella elementet högst upp på din profilsida. Det lockar kontakters uppmärksamhet, visar vilket sammanhang du kommer ifrån och visar lite mer om vad som är viktigt för dig. Rätt bakgrundsfoto hjälper till att få din sida att sticka ut och den förblir minnesvärd.

 

Att alla på bolaget har samma bakgrundsfoto är att rekommendera då företaget får naturlig exponering och det visar även på en sammanhållning i företaget. Dock inget ni kan kränga på er personal då profilerna måste förbli privata.

Gör din rubrik till mer än bara en jobbtitel

Det finns ingen regel som säger att beskrivningen högst upp på din profilsida måste vara en jobbtitel. Använd rubrikfältet för att säga lite mer om hur din roll er ut, varför du gör vad du gör och vad du kan hjälpa till med. Lägg in en smart pitch så att människor vill kontakta dig! Här kan företagets anställda även där komma överens om en grym pitch med en personlig twist, just för att få en känsla av sammanhållning.

 

Facebook

Som världens fortfarande största sociala plattform finns inget som kan liknas vid Facebooks världs etablering. Den dagligt innovativa plattformen har även som mål att hjälpa varje individ att starta upp företag och självklart annonsera. Facebook som du kanske känner till äger Instagram och Messenger. Dessa plattformar kommer med tiden bli mer och mer sammankopplade.

Du som är användare av Facebook har säkert varit engagerad i någon grupp eller följt en företagssida? En perfekt plats för stora företag att agera små igen. Vad menar vi med det? Jo, genom en social plattform som Facebook får din målgrupp en känsla av att de lär känna företaget vilket i sin tur leder till lojala kunder och återkommande kunder vilket är drömmålet för ett företag.

Genom Google finner du de riktigt varma köparna och de finner dig, men på de sociala plattformarna får du tillfället att värma upp dina blivande kunder. Messenger växer mer och mer och i och med att alla Facebooks plattformar kommer att vara sammankopplade i kanske all framtid kommer förmodligen beteendet på just Facebooks flöde förändras ännu mer med tiden. Därför är det viktigt att ta med messenger i din marknadsstrategi.

Alla plattformar förändras varje dag! Här är vi uppdaterade med vad som är nytt och vad som är dött. Vi har två tips till dig som använder Facebook 2020, vad du ska tänka på:

 

Skapa videoinnehåll

Videoinnehåll är oerhört populärt bland konsumenter online. En video förbättrar klickfrekvensen (CTR) med 13%.  Det är därför vi digitala marknadsförare ofta prioriterar videoinnehåll framför stilla innehåll. Men för att få bästa resultat är det viktigt att hålla innehållet kort, snyggt och smidigt.

På Facebook är det mer troligt att videor som körs under 21 sekunder kommer att gå bra. Varför då? Jo, vi konsumenter tittar på 50% av alla videor på mobila enheter under tiden vi gör någonting annat. Vi innehållsskapare har bara 3 sek på oss att skapa något av intresse annars bläddrar konsumenten vidare.

 

Inkludera Facebook Messenger i din marknadsstrategi

Facebook Messenger kan vara en oerhört kraftfull funktion och den används ofta av företag. Detta kommunikationsverktyg har mycket att erbjuda – särskilt när den kombineras med chatbot-teknik. Chatbots är virtuella assistenter som är utformade för att kommunicera med din målgrupp på ett naturligt sätt.

De kan programmeras med information om hela produkten och inleda en inbjudan till ett köp eller ett medlemskap. Du kan programmera den med en svarsfunktion som verkligen känns riktig med svar på många olika frågor från blivande kund. Detta sparar både tid och pengar och är framförallt väldigt effektivt.

 

Instagram

Instagram skulle vi säga är en plattform där de flesta någon gång om dagen scrollar igenom sitt flöde. Kanske inte helt uppmärksamt men när du sitter på dass eller under tiden du lagar mat. Känner du igen dig? Plattformen har blivit ett gediget annonsverktyg och om du kikar på stories dagligen så har du förmodligen märkt av att en annons poppar upp på var tredje händelse.

Instagram ägs av Facebook och du kan koppla all din annonsering från Facebook till Instagram. Möjligheterna är oändliga. Men har du som privatperson eller företag precis startat upp ett Instagram konto? Hur ska du då öka din följarskara? Här kommer några tips till dig, hur du kan få upp ett intresse för just ditt konto, samt hur du ska lägga upp en bra marknadsstrategi för Instagram. Det finns många sätt att öka antalet trogna följare både med betalda och organiska strategier.

Det tar längre tid att bygga upp ett konto organiskt men vi tar med några konkreta tips på hur du gör det. Det finns 100 st fler tips men detta är en bra början.

Lägg upp dina inlägg kontinuerligt

På detta sätt får du ett bra flöde och dina följare får en anledning till att följa nya uppdateringar från dig. Ett mål är att få dem att längta tills nästa inlägg från dig och ditt konto. Vi skulle säga att 1-2 inlägg minimum i veckan i ditt flöde.

Storytelling

Istället för att skrika ut ditt budskap är det bättre med ett lärande budskap där du berättar med en historia det du vill framföra och på det sättet får med dina följare. Du vill ge dem en känsla av att de lär sig något nytt eller tar del av något utan att de på något sätt känner sig mindre värda. Du ska dela med dig av din kompetens med rätt attityd.

Bygg upp ditt varumärke

Ta tillfället i akt att dela med dig av värderingar och vad företaget står för. Bygg upp ditt varumärke precis på det sättet du vill. Tänk då på att ha färdigställt en varumärkesstrategi från början då sociala medier har en tendens att sprida nyheter och värderingar snabbt.

Använd rätt hashtags och utforska alla Instagrams funktioner på Stories.

Att använda hashtags är viktigt speciellt i början då användare följer hashtags-grupper av alla dess slag. Var så nischad som möjligt och använd dig av olika storlekar på grupperna. Varför stories?

Vi använder Instagram på ett annorlunda sätt 2020 än vad vi gjorde för ett år sedan. Vi sitter och nöter igenom stories och scrollar igenom flöden ibland. Du bör därför lägga upp minst en händelse om dagen. Då får du den lilla röda ringen runt din profilbild och du ser mer aktiv ut än andra konton. Detta i sin tur leder till fler besök på ditt konto genom att du ser aktiv ut. Ta tillfället i akt att lära känna din målgrupp ännu mer genom funktionerna på stories.

 

Vill du ta del av uppdateringar, tips och trender? Här finner du en bra sida för det! Social media News

 

Vill ni annonsera på sociala medier?

Sociala medier 2020 Mer om LinkedIn, Facebook & Instagram
Sociala medier 2020 Mer om LinkedIn, Facebook & Instagram

Eller vill ni ha hjälp med producera material till era sociala medier? Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.