Google Adwords och Facebook-annonser?

Vilka skillnader finns det?

Google Adwords och Facebook-annonser?

Google Adwords och Facebook-annonser?

Är ni osäkra på vad skillnaden mellan Google Ads (AdWords) och Facebook-annonser är kan detta blogginlägg ge en bättre bild av de olika annonstyperna. Om ni inte använder er av Google som en reklamplattform idag skulle vi säga att ni ligger lite lågt och borde implementera det viktigaste steget av alla för att nå ett bra resultat i er marknadsstrategi. Vi på TROSS tycker att en av de viktigaste fördelarna med att använda Google som en reklamplattform är dess enorma räckvidd.

 

Google har verkligen en enorm publik!

Google hanterar mer än 40 000 sökfrågor varje sekund, totalt mer än 1,2 biljoner webbsökningar varje år. Google blir alltmer sofistikerat och p.g.a sin egen artificiella intelligens och maskininlärningsteknologi, RankBrain – kommer denna fantastiska sökvolym sannolikt att öka, tillsammans med potentialen för annonsörer att nå nya kunder och samarbetspartners.

Det finns ingen annan aktör inom sökmotorbranschen som kan erbjuda den enorma publiken som Google kan. Denna stora källa för potentiella kunder gör Google till ett utmärkt tillägg till din digitala marknadsföringsstrategi, men i kombination med Googles allt mer exakta sökresultat är det lätt att se varför AdWords är den mest populära och mest använda PPC-plattformen i världen.

Japp ni läste rätt! Google Ads (AdWords) är världens största och mest populära PPC-annonseringsplattform. Annonsörer som använder AdWords betalar för nyckelord – specifika ord och fraser som ingår i sökfrågor som anges av Google-användare. Varje gång en användare klickar på en annons debiteras annonsören en viss summa pengar, varav namnet ”betala per klick-annonsering.” Facebook-annonser: Där annonserar ni på ett socialt nätverk. Det ska vi berätta lite om nu..

Facebook-annonser

Med det största antalet månatliga aktiva användare av alla sociala nätverk i världen har Facebook blivit en mycket konkurrenskraftig och potentiell plattform i våra affärsstrategier för digitala annonser. Till skillnad från betald sökning, som hjälper företag att hitta nya kunder via nyckelord, hjälper Facebook till att hitta företag baserat på de saker de är intresserade av och de sätt de agerar online.

Facebooks ”lookalike-publik” är en av de mest kraftfulla applikationerna. Annonsörer kan ladda upp kundinformation från sina egna databaser till Facebook, som sedan tillämpar filtrering baserat på egna data och information som tillhandahålls av tredjepartsdatamäklare. Sedan matchas nya användare med informationen annonsören laddar upp.

Detta skapar användarnas ”lookalike” -publik, vilket gör att annonsörer effektivt kan fördubbla räckvidden för sina annonser genom att rikta in sig på nya kunder som uppvisar samma intressen och beteenden inom konsumtion som sina befintliga kunder. Otroligt bra potential till nya kontakter och kunder.

I stället för att se Facebook som världens största stora skylt där det står: Hej kom och köp! Bör annonsörer betrakta Facebook som ett sätt att komma närmre sina dröm kunder än de någonsin trodde var möjligt.

Om ni någon gång har ställt er frågan: Fungerar Facebook annonser? Så bör svaret vara klart – ja det gör det och anmärkningsvärt bra. Det är där era blivande kunder lär känna er på riktigt. De får en känsla av vilka ni är och börjar så småningom att få en lojalitet till er vilket i sin tur sedan leder till ett köp.

Så vad är då den primära skillnaden mellan Google Ads och Facebook-annonser?

Vi brukar tänka såhär: AdWords hjälper dig att hitta nya kunder, medan Facebook hjälper nya kunder att hitta dig. En kombination av de här två ger därför ett lyckat resultat. Läs mer om just Google annonsering här.

TROSS hjälper gärna till med er annonsering! Vi gör alltid uppföljning av statistik och kommer med förslag på ändringar så att lönsamheten blir så stor som möjligt. Något ni redan kan fundera på nu är hur mycket en kund är värd/år. Det hjälper oss i vår uträkning på hur mycket ni ska lägga i er annonsbudget.

Lycka till!