Hur funkar Clubhouse?

Är Clubhouse här för att stanna?

Hur funkar Clubhouse?

skrivet av Olivia Petersson

Vi har testat appen Clubhouse!

Vi på TROSS har även vi signat in på Clubhouse vilket har gett oss nya insikter om både människor och företag.

För dig som inte vet vad det är så är det en ny social media plattform som fokuserar på ljud och samtal mellan människor i olika rum. Varje rum har ett diskussionsämne och du har själv möjligheten att skapa ett rum när du vill. De som har hand om rummet driver sedan diskussioner och samtalsämnen.

I nuläget krävs en inbjudan från en kontakt för att ha möjlighet att medverka på Clubhouse, vilket känns exklusivt och speciellt. Tanken bakom detta är såklart att den som är med ska känna någon form av tillhörighet från början tror jag. Det ger också en känsla av utanförskap om man inte har fått en inbjudan, vilket är smart av dem som har skapat appen. Appen fokuserar på ljud och många anser att det kan vara en konkurrens för både poddar och radio som alla slåss om användarens öra. Just nu kan du som användare inte spela in samtalen i rummen i Sverige.

Clubhouse är uppbyggt med att följa vänner som följer dig tillbaka som vilken SoMe plattform som helst. Du kan även skriva en profilbeskrivning som syns för alla som klickar in på din profil. I dagsläget är appen kopplad till Instagram och Twitter men det ska bli intressant att se vilka fler plattformar appen väljer att samarbeta med i framtiden. I din profil ser dina vänner även vilka grupper du är medlem i samt vem det var som bjöd in dig från första början, eller som de själva kallar det: Vem som nominerat dig att bli en del av Clubhouse. Visst låter det exklusivt?

När du är medlem har du alla möjligheter att skapa ett rum med en rubrik själv och även schemalägga det du ska prata om. Det som är speciellt med Clubhouse är att du ena dagen är inne och lyssnar på ett spännande bolag som pratar om framtid och visioner till att nästa dag lyssna och medverka i ett partyrum tillsammans med ex Zara Larsson.

Jag tror att en kombination av Clubhouse, podd och andra sociala medier bör finnas med i en långsiktig digital strategi. Men jag tror också att det är till största delen marknadsproffesioner som håller till på Clubhouse i nuläget. Är det inte relevant för ditt bolag bör du vänta med att lägga din tid och energi på en app där allt innehåll försvinner.

På Clubhouse finns det Troll- Inte sagotroll utan TROLL från engelskans trolling som betyder nättroll. Det är alltså personer som skriver eller diskuterar i syfte att provocera fram känslor, gräl eller missförstånd och på just Clubhouse finns det rätt många. Eftersom det bara är din röst som hörs finns de människor som vill in och förstöra. Tänk då på att ni kan flytta ner dessa personer så att de inte får yttra sig längre. Ni känner igen Trollen genom att de ofta har samma profilbild och dåliga attityd.

Men vi får inte glömma bort att vi som har Facebook, Instagram osv har gett tillåtelse till den här informationen för länge sedan. Dock har alla de plattformarna på ett mer informativt sätt låtit oss veta vad de gör med all  information de har sparat. Clubhouse är inte tydliga med det här för oss användare och vi människor glömmer lätt och jag tror att Clubhouse hoppas på att vi glömmer vilken information vi har gett till dem på samma sätt som vi har glömt vad vi accepterat på de andra SoMe plattformarna.

Risker med Clubhouse:
1. De får tillgång till hela din telefonbok- Det går inte att ångra sig
2.Skuggprofiler- Det finns information om de som inte har skapat Clubhouse än, vilket betyder att de har samlat in data.
3. Kryptering- Det står ingenstans vart de samlar samtalen som spelas in och ljudet måste ta vägen någonstans.

Fördelar med Clubhouse:
1. Du kan skapa ett rum för ditt företag där kunder får fråga saker direkt till er på bolaget.
2. Du känner tillhörighet
3. Ensamheten minskar
4. Tillhörighet i olika grupper
5. Kunskapshöjande
6. Ta vara på rummet för eftersnack eller liknande

Clubhouse TROSS
Clubhouse TROSS

Läs mer om Clubhouse här!

Vill ni annonsera på sociala medier?

Eller vill ni ha hjälp med producera material till era sociala medier? Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.

Hör av dig!