Sociala medier 2020

LinkedIn, Facebook & Instagram

Sociala medier 2020

skrivet av Olivia Petersson

Trendspaning och tips till dig som ny användare!

SOCIALA MEDIER 2020

Fokus på LinkedIn, Facebook & Instagram

Oavsett om målet med din marknadsföring är att får fler leads, öka din försäljning, nå ut med information eller helt enkelt bygga varumärke är annonsering i sociala medier en viktig del av din strategi. En majoritet av de svenska internetanvändarna använder sociala medier varje dag, en siffra som inte helt oväntat ökar för varje år. Det är alltså en plats där du vet att din målgrupp befinner sig och där du har möjlighet att påverka dem med annonser. Vi på TROSS hjälper er hitta er målgrupp och skapa ett relevant budskap för dem.

 

LinkedIn-världens största affärsnätverk

LinkedIn har enligt många den perfekta blandningen. Där kan du söka jobb, du blir uppsökta av rekryterare och du får lära dig mycket om alla branscher. Snart ta del av ännu fler tips genom LinkedIn`s nya funktion Stories mm. Plattformen har ett unikt sätt att uttrycka sig med värdeskapande och innovativa inlägg. Där blir du en del av ett gigantiskt affärsnätverk över hela världen!

 

LinkedIn är en väldigt positiv plattform vilket i sin tur leder till en mer positiv syn på arbete. Det är lätt att få tag på samarbetspartners samt lätt att få tag på mentorer om du vill skapa dig en karriär. Det finns många som vill hjälpa till. LinkedIn har blivit världens största affärsnätverk och plattformen växer varje dag. Vi vill gärna ge dig tre tips om du precis har blivit en LinkedIn medlem:

 

Välj rätt profilbild för LinkedIn

Se till att bilden är ny och ser ut som dig, ditt ansikte bör ta upp cirka 60% av utrymmet! Klä dig i något du skulle ha på arbetet och le med ögonen. Tänk på att din profilbild och text under är ett personligt digitalt visitkort.

Lägg till ett bakgrundsfoto

Ditt bakgrundsfoto är det andra visuella elementet högst upp på din profilsida. Det lockar kontakters uppmärksamhet, visar vilket sammanhang du kommer ifrån och visar lite mer om vad som är viktigt för dig. Rätt bakgrundsfoto hjälper till att få din sida att sticka ut och den förblir minnesvärd.

 

Att alla på bolaget har samma bakgrundsfoto är att rekommendera då företaget får naturlig exponering och det visar även på en sammanhållning i företaget. Dock inget ni kan kränga på er personal då profilerna måste förbli privata.

Gör din rubrik till mer än bara en jobbtitel

Det finns ingen regel som säger att beskrivningen högst upp på din profilsida måste vara en jobbtitel. Använd rubrikfältet för att säga lite mer om hur din roll er ut, varför du gör vad du gör och vad du kan hjälpa till med. Lägg in en smart pitch så att människor vill kontakta dig! Här kan företagets anställda även där komma överens om en grym pitch med en personlig twist, just för att få en känsla av sammanhållning.

 

Facebook

Som världens fortfarande största sociala plattform finns inget som kan liknas vid Facebooks världs etablering. Den dagligt innovativa plattformen har även som mål att hjälpa varje individ att starta upp företag och självklart annonsera. Facebook som du kanske känner till äger Instagram och Messenger. Dessa plattformar kommer med tiden bli mer och mer sammankopplade.

Du som är användare av Facebook har säkert varit engagerad i någon grupp eller följt en företagssida? En perfekt plats för stora företag att agera små igen. Vad menar vi med det? Jo, genom en social plattform som Facebook får din målgrupp en känsla av att de lär känna företaget vilket i sin tur leder till lojala kunder och återkommande kunder vilket är drömmålet för ett företag.

Genom Google finner du de riktigt varma köparna och de finner dig, men på de sociala plattformarna får du tillfället att värma upp dina blivande kunder. Messenger växer mer och mer och i och med att alla Facebooks plattformar kommer att vara sammankopplade i kanske all framtid kommer förmodligen beteendet på just Facebooks flöde förändras ännu mer med tiden. Därför är det viktigt att ta med messenger i din marknadsstrategi.

Alla plattformar förändras varje dag! Här är vi uppdaterade med vad som är nytt och vad som är dött. Vi har två tips till dig som använder Facebook 2020, vad du ska tänka på:

 

Skapa videoinnehåll

Videoinnehåll är oerhört populärt bland konsumenter online. En video förbättrar klickfrekvensen (CTR) med 13%.  Det är därför vi digitala marknadsförare ofta prioriterar videoinnehåll framför stilla innehåll. Men för att få bästa resultat är det viktigt att hålla innehållet kort, snyggt och smidigt.

På Facebook är det mer troligt att videor som körs under 21 sekunder kommer att gå bra. Varför då? Jo, vi konsumenter tittar på 50% av alla videor på mobila enheter under tiden vi gör någonting annat. Vi innehållsskapare har bara 3 sek på oss att skapa något av intresse annars bläddrar konsumenten vidare.

 

Inkludera Facebook Messenger i din marknadsstrategi

Facebook Messenger kan vara en oerhört kraftfull funktion och den används ofta av företag. Detta kommunikationsverktyg har mycket att erbjuda – särskilt när den kombineras med chatbot-teknik. Chatbots är virtuella assistenter som är utformade för att kommunicera med din målgrupp på ett naturligt sätt.

De kan programmeras med information om hela produkten och inleda en inbjudan till ett köp eller ett medlemskap. Du kan programmera den med en svarsfunktion som verkligen känns riktig med svar på många olika frågor från blivande kund. Detta sparar både tid och pengar och är framförallt väldigt effektivt.

 

Instagram

Instagram skulle vi säga är en plattform där de flesta någon gång om dagen scrollar igenom sitt flöde. Kanske inte helt uppmärksamt men när du sitter på dass eller under tiden du lagar mat. Känner du igen dig? Plattformen har blivit ett gediget annonsverktyg och om du kikar på stories dagligen så har du förmodligen märkt av att en annons poppar upp på var tredje händelse.

Instagram ägs av Facebook och du kan koppla all din annonsering från Facebook till Instagram. Möjligheterna är oändliga. Men har du som privatperson eller företag precis startat upp ett Instagram konto? Hur ska du då öka din följarskara? Här kommer några tips till dig, hur du kan få upp ett intresse för just ditt konto, samt hur du ska lägga upp en bra marknadsstrategi för Instagram. Det finns många sätt att öka antalet trogna följare både med betalda och organiska strategier.

Det tar längre tid att bygga upp ett konto organiskt men vi tar med några konkreta tips på hur du gör det. Det finns 100 st fler tips men detta är en bra början.

Lägg upp dina inlägg kontinuerligt

På detta sätt får du ett bra flöde och dina följare får en anledning till att följa nya uppdateringar från dig. Ett mål är att få dem att längta tills nästa inlägg från dig och ditt konto. Vi skulle säga att 1-2 inlägg minimum i veckan i ditt flöde.

Storytelling

Istället för att skrika ut ditt budskap är det bättre med ett lärande budskap där du berättar med en historia det du vill framföra och på det sättet får med dina följare. Du vill ge dem en känsla av att de lär sig något nytt eller tar del av något utan att de på något sätt känner sig mindre värda. Du ska dela med dig av din kompetens med rätt attityd.

Bygg upp ditt varumärke

Ta tillfället i akt att dela med dig av värderingar och vad företaget står för. Bygg upp ditt varumärke precis på det sättet du vill. Tänk då på att ha färdigställt en varumärkesstrategi från början då sociala medier har en tendens att sprida nyheter och värderingar snabbt.

Använd rätt hashtags och utforska alla Instagrams funktioner på Stories.

Att använda hashtags är viktigt speciellt i början då användare följer hashtags-grupper av alla dess slag. Var så nischad som möjligt och använd dig av olika storlekar på grupperna. Varför stories?

Vi använder Instagram på ett annorlunda sätt 2020 än vad vi gjorde för ett år sedan. Vi sitter och nöter igenom stories och scrollar igenom flöden ibland. Du bör därför lägga upp minst en händelse om dagen. Då får du den lilla röda ringen runt din profilbild och du ser mer aktiv ut än andra konton. Detta i sin tur leder till fler besök på ditt konto genom att du ser aktiv ut. Ta tillfället i akt att lära känna din målgrupp ännu mer genom funktionerna på stories.

 

Vill du ta del av uppdateringar, tips och trender? Här finner du en bra sida för det! Social media News

 

Vill ni annonsera på sociala medier?

Sociala medier 2020 Mer om LinkedIn, Facebook & Instagram
Sociala medier 2020 Mer om LinkedIn, Facebook & Instagram

Eller vill ni ha hjälp med producera material till era sociala medier? Vi träffar dig gärna för ett förutsättningslöst möte och berättar vad vi kan göra för just dig.